Sabtu, 20 September 2014

Memaafkan....

memaafkan....
memaafkan bukan bererti melupakan
memaafkan tidak harus memberitahukan
memaafkan adalah untuk kenyamanan diri sendiri
memaafkan bukan bererti menyukai orang yang telah bersalah
memaafkan bukan bererti mengizinkan kesalahan untuk kembali terjadi

Kata-kata ini kutemui ketika mengikuti : Fundamental Hypnosis Advanced Hypnotherapy Wokshop
19-21 Jun 2014 di Kota Kinabalu

Over And Over

Lama dulu.... tahun 1979, ketika dalam darjah 5 Kuning, Sekolah Kebangsaan Dato' Maharaja Lela, Jeram, Selangor! Guru kelas kami, Cikgu Rosman Juraimi. Orangnya kurus, berkaca mata. Beliau mengajar kami dua mata pelajaran iaitu Sains dan Bahasa Inggeris. Murid sekelas yang biasanya dapat tempat pertama dalam ujian, sudah tentunya Noor Azmi, murid baru... entah datang dari mana. Dan tempat kedua, Amie! Pernah sekali ujian penggal dijalankan tapi Amie tidak hadir satu atau dua mata pelajaran sebab demam... sungguh! Amie tidak pernah ponteng sekolah kecuali demam! Biarpun hujan lebat, Amie tetap redah! Cikgu Rosman tulis dalam ruangan komen : Merosot! Beliau bertanya: Kenapa merosot? Amie pandang wajahnya yang sedang merenung tajam.... sehingga ke hari ini masih terbayang bulu matanya yang lentik di balik kaca matanya. Oh! Cikgu... kenapa tanya begitu? Sedangkan Cikgu sendiri tahu saya tidak hadir ujian sebab demam! (Tapi jawapan itu tidak mampu Amie keluarkan. Kalau diikutkan tidaklah buruk sangat keputusan itu... dari nombor 2 jatuh ke nombor 8! Kawan sekelas... kalau tak silap ada 39  orang!

Suatu pagi, seingat Amie sudah hampir tamat sesi persekolahan pada tahun tersebut. Maknanya kami sedang menghampiri cuti penggal ketiga, cuti akhir tahun. Cikgu Rosman menuliskan sebuah lagu bertajuk Over and Over di papan tulis. Kemudian beliau mengajar kami menyanyi, dan dengan mudah kami sekelas dapat mengikuti rentaknya yang sangat indah itu!

Over Ad Over
Nana Mouskouri

I never dare to reach for the moon
I never thought I'd know heaven so soon
I couldn't hope to say how I feel
The joy in my heart no words can reveal

REFRAIN

Over and over I whisper your name
Over and over I kiss you again
I see the light of love in your eyes
Love is forever,no more good-byes

 

Now just a memory the tears that I cried
Now just a memory the sighs that I sighed
Dreams that I cherished all have come true
All my tomorrows I give to you

Repeat Refrain)

Life's summer leaves may turn into gold
The love that we share will never grow old
Here in your arms the world's far away
Here in your arms forever I'll stay

Refrain twice

Lai...la...la...lai

Waktu itu, barangkali tidak seorang pun di antara kami yang memahami maksud tersirat di sebalik lagu ini. Apa yang kami tahu, mendengar rentaknya yang indah, kami pun rasa gembira menyanyi sampai rakan dari kelas sebelah datang mengintai ke kelas kami! Apalagi, kami pun makin kuatkan suara. Oh! Memori itu sangat menyentuh hati.... keriangan dan kegirangan di wajah teman-teman jelas kelihatan. Rakan-rakan sekelas yang masih Amie ingat sehingga ke hari ini.... duduk di sebelah Amie, Saripah Mohd Rais, kini berada di Singapura. Di hadapan kami, Azhar Ahmad... khabarnya sudah memiliki kedai alat muzik. Sesekali kami bertanya khabar di FB. 

Melalui rakan-rakan FB, khabarnya Cikgu Rosman telah kembali ke sisi-Nya. Al-Fatihah. Jasamu dikenang sepanjang hayat kami wahai Cikguku. Damailah Cikgu di sana. Amin.

Isnin, 15 September 2014

Selamat Menyambut Hari Malaysia : 16 September

 WARISAN

Disini lahirnya sebuah cinta
Yang murni abadi sejati
Disini tersemai cita cita
Bercambah menjadi warisan

Andai ku terbuang tak diterima
Andai aku disingkirkan
Kemana harusku bawakan
Kemana harusku semaikan cinta ini

Betapa
Dibumi ini ku melangkah
Keutara selatan timur dan barat
Ku jejaki

Aku
Bukanlah seorang perwira
Gagah menjunjung senjata
Namun hati rela berjuang
Walau dengan cara sendiri
Demi cinta ini

Sabtu, 1 Mac 2014

One Day In Your Life

Sekali-sekala ketika mendengar lagu One Day In Your Life nyanyian Michael Jackson, pasti Amie terkenang seorang teman sewaktu menuntut di Universiti Malaya suatu ketika dulu. Entah apa khabarnya teman itu di ketika ini. Dia bukanlah seorang pelajar yang normal seperti kami. Dunianya gelap disebabkan cacat penglihatan yang katanya bermula seawal usia 7 tahun. Ketika itu dia asyik terlanggar tiang kerana pandangannya kabur, dan akhirnya disahkan buta ketika usianya 12 tahun.
Kami mengambil kursus yang sama dan memang ketika menghadiri kuliah, kami berada di dalam bangunan yang sama. Bersama tongkatnya yang boleh dilipat pendek dia akan duduk di barisan hadapan, bersedia mendengar kuliah dan memasang tape recoder. Kebanyakan masanya (sekiranya tamat waktu kuliah dan menunggu kuliah seterusnya), dia akan berada di karel (yang dikhaskan untuk pelajar istimewa di perpustakaan utama) untuk menyiapkan tugasannya kerana dia tidak terkecuali menyiapkan assigment dan membentangkannya dalam kelas tutorial. 
Dipendekkan cerita, barangkali disebabkan 'letih' menunggu 'si dia' datang berkunjung, akhirnya Amie mendaftarkan nama menjadi sukarelawati membantu dia mencari buku rujukan dan membacakan bab-bab tertentu seperti yang dikehendakinya. Adakalanya Amie bacakan isi buku sehingga satu bab... dan dia akan mendengar, tapi entah tidur entah benar-benar mendengar! Tapi hasil pembentangan kertas kerjanya memang sungguh mengkagumkan! Seingat Amie, ketika dia membentangkan assigmentnya, jari-jari dari kedua-dua belah tangannya meraba tulisan yang timbul dari mesin braille dari tepi ke tengah!


Sumber : GOOGLE

Oh! Bagaimana pula boleh terkeluar cerita tentang lagu One Day In Your Life? Kadang-kadang kalau Amie penat membaca, kami bercerita. Suatu petang, hujan renyai-renyai dan Amie terlambat masuk ke karel.
Amie: Maaf... minta maaf, saya terlambat. Mungkin awak tertunggu-tunggu saya!
Dia   : Oh...! Tak apa. Saya tahu awak (dia sebut nama Amie) yang datang ni.
Amie : Mana awak tahu saya yang datang?
Dia    : Dari bau minyak wangi... (saya memang pakai minyak wangi yang sama setiap hari kuliah).
Amie : Ooohhh!
Dia    : Dan... bunyi tapak kasut...
Amie : Wow! Saya lambat sebab...
Dia    : Hujan kan...
Amie : Mana tahu hujan di luar?
Dia    : Saya boleh hidu baunya!
Subahanallah... Maha Suci Allah yang menjadikan makhluk-Nya dengan segala keistimewaan dan keunikan yang tersendiri!

Petang itu, lain pula ceritanya. Agaknya dia terdengar Amie tercungap-cungap kepenatan melarikan diri dari hujan dan mendaki anak tangga perpustakaan, dia memutuskan untuk bercerita. Macam-macam ceritanya... sampai Amie tertawa terbahak-bahak, dan Amie lihat wajahnya sungguh ceria sama-sama berdekah-dekah! Beberapa orang petugas di situ memandang-mandang ke arah kami. Alamak.... !
Dan tempoh selama satu jam berada di bilik karel hampir ke penghujungnya.
Amie  : Awak pandai menyanyi?
Dia     : Tak pandai.... tapi saya suka lagu Michael Jackson... One Day In Your Life.
Amie  : Saya tak pernah dengar.
Dia     : Nak dengar saya nyanyi?
Amie  : Boleh... eehhh... kata tak pandai menyanyi.
Dia     : Kalau lagu ini saya pandai....
Dan dia pun menyanyi....  Amie pun mendengar dengar rasa aneh! Sukar untuk memahami apa maksud yang tersirat di sebalik senikatanya.


One day in your life

You'll remember a place

Someone touching your face
You'll come back and you'll look around, you'll

One day in your life
You'll remember the love you found here
You'll remember me somehow
Though you don't need me now
I will stay in your heart
And when things fall apart
You'll remember one day

One day in your life
When you find that you're always waiting
For a love we used to share
Just call my name, and I'll be there
You'll remember me somehow
Though you don't need me now
I will stay in your heart
And when things fall apart
You'll remember one day

One day in your life
When you find that you're always lonely
For a love we used to share
Just call my name, and I'll be there.


Dia   : Lagu ini sangat bermakna dalam hidup saya.
Amie : Ini kali pertama saya dengar... (sebenarnya tidak sampai hati untuk mengatakan Amie tidak dapat menangkap maksud lagu yang dinyanyikannya).

Sudah 22 tahun Amie tinggalkan Universiti Malaya. Sesekali ketika berpeluang pulang ke kampung, memang Amie akan berkunjung ke sini. Apa agaknya cerita rakan Amie yang satu ini. Terakhir kami bertemu ketika majlis konvokesyen sempena penganugerahan Ijazah Sarjana Muda kami. Dia mendapat tepukan gemuruh ketika menerima ijazah. Oh! Sungguh kagum dengan kejayaan hasil usaha gigihnya! Walau di mana dia berada, moga-moga dia berbahagia dan sudah tentunya lagu One Day In Your Life masih menjadi lagu kegemarannya! 
Suatu waktu, bila Amie berkesempatan mengamati senikata lagu One Day In Your Life.... memang bait-baitnya sungguh puitis dan menyentuh jiwa! 
Teringat perbualan kami pada suatu petang di karel:
Dia    : Saya suka pada seorang pelajar perempuan.
Amie : Siapa?
Dia    : Orang itu tidak tahu saya suka dia.
Amie : Awak nak bagi tau dia ke?
Dia senyum saja.
Amie  : Kalau awak tak bagi tau macamana dia akan tahu awak suka dia? Awak rasa dia pun suka awak ke.
Dia     : Saya tak tahu dia suka ke tidak.
Sudahkah dia beritahu kepada  si dia? Atau mungkinkah dia hanya berharap menerusi One Day In Your Life dan membawa si dia dalam kenangan sepanjang hayatnya? 

Khamis, 26 September 2013

Markisa

Teka - teki teka tekok,
Buah apa atas pokok?
Tengok gambar di bawah ye, bukan tengok atas skrin he he hehehhe...



Oh. Rupanya ramai yang belum atau tidak kenal buah markisa! Lihat saja komen di bawah ini:

Suka ·  · Unfollow Post · Promosikan ·