Jumaat, 22 April 2011

Ary's Hotel is a Dream That Comes True

Terkebil-kebil kelopak mata bila memasuki sebuah kawasan ..... yang dipenuhi oleh tumbuhan rimbun di bahagian pintu gerbang. Suasananya nampak sungguh mengasyikkan dan ia seolah-olah sebuah dunia yang berbeza sebelum ini... Inilah Wisma Ary atau Ary's Hotel tempat peninapan kami di Yogyakarta untuk selama 2 hari. Memasuki ruangannya seakan-akan berada di rumah impian... binaan dari susunan batu bata,  disambut dengan jambangan bunga mawar merah dan mawar putih disatukan dengan bunga sedap malam (sundal malam)....


Rupanya malam masih muda.... seawal jam setengah sepuluh (menurut kiraan tempatan bermaksud pukul 9.30).



Sementara urusan check - in diselesaikan oleh Pak Dedi, Amie sempat meninjau-ninjau beberapa bahagian yang menarik di sekitar ruang menunggu berhampiran kaunter.



..... antara hiasan dalaman yang menarik.





Akhirnya kami dapat bilik masing-masing dan sebaik saja tiba ke tempat yan dituju... ada sesuatu sedang menunggu di luar pintu.... termos berisi air panas, satu jug air sejuk, serta teh dan kopi.

...dan ada pula tempat pembaringan di sebelahnya, seperti di bawah ini....



Ini bukan gaya hotel yang biasa kami masuki sebelum ini, kerana katil di dalam bilik pun sangat berbeza....



....malam ini aku ingin bermimpi jadi puteri keraton... esok kami dijadualkan ke Keraton (Istana Sultan).



... alamak dalam bilik air pun penuh dengan lukisan dan pelbagai warna... tak berani mandi lama2 di sini....... rasa lain macam je...eh, tak mau mimpi jadi puteri keratonlah.... Malam itu Amie telan 2 biji panadol dan terus rebah.....rasanya baru lelapkan mata, tiba-tiba telinga disapa dengan sayup-sayup azan Subuh.... bangunlah Amie... solat. Amie dah siap, tapi Zana dengan Dila belum lagi. Amie keluar dan minum secawan teh di luar pintu sambil menikmati pemandangan di waktu pagi. Entah dari mana, tiba-tiba terdengar kokokan ayam. Ada bunyi siulan burung. Di hadapan tempat duduk Amie penuh dengan pelbagai tanaman hiasan. Beberapa minit duduk di situ Amie sedari nampaknya, Jai, Nonie dan Gee serta Veera belum keluar dari bilik masing-masing. Amie ambil kesempatan ini untuk meninjai kawasan persekitaran. Wah! Rupanya... tempat penginapan kami berkonsepkan Bali. Tak percaya? Mari ikut Amie ......



.... ada patung (warna hitam) di bawah pokok.





.... macam-macam pokok ada. Pokok limau, pokok keladi, pokok kelapa.....







Baru teringat untuk ambil gambar bas pariwisata....yang kami naiki.



Sambil meninjau suasana di jalan raya yang sempit dari pintu masuk tempat penginapan, Amie terpandang sebahagian bangunan masjid... mungkin dari sinilah azan Subuh yang mengejutkan Amie pagi tadi. Pagi ini cuca cerah. Amie melihat beberapa orang penjual roti menjaja bahan niaga masing-masing dengan menaiki basikal sambil membunyikan honk. Begitu juga dengan penjual susu dan penjual suratkhabar,masing-masing dengan tugasnya meletakkan suratkhabar dan susu dari rumah-ke rumah. Sekali pandang, suasa di sekitar boleh menceritakan keadaan rutin yang berlaku di sini dalam menghadapi hidup harian mereka.Sempat juga Amie rakamkan penarik beca sedang menanti pelanggan di hadapan pintu masuk hotel ini.





Jalan raya yang sempit.....



Kawan-kawan sudah datang. Sementara menunggu Veera muncul, Nano & Nonie sempat posing....



Dah 2-3 kali ketuk pintu, rupanya Veera tak bangun lagi..... terus posing...



Tidak banyak menu sarapan yang boleh dipilih. Hanya mee goreng, mee sup, telur dadar, buah betik dan roti. Amie pesan mee sup... yang dihidang ialah maggie, sementara yang memesan mee goreng, maggie juga yang dibawa... sambil makan, sempat juga Amie belek-belek novel Arok Dedes karya Pramoedya Ananta Toer.





Akhirnya Veera muncul juga..... mimpi jumpa Sita Dewi ke...



Zana tak terlewat.... tapi selalu tertinggal....



Seven is enough.



Kami tinggalkan tempat penginapan yang nyaman dan mendamaikan ini untuk mengunjungi Keraton  Ngayogyakarta Hadiningrat.



Nasi Gudeg di Jalan Malioboro, Yogyakarta

Macam-macamlah yang kami temui dan pelajari sepanjang perjalanan pada petang 14 Mac 2011. Antaranya menterjemah maksud papan tanda yang berbunyi: Hati-hati Daerah Rawan Kecelakaan (Kawasan Kemalangan), Tikungan Tajam (Selekoh Merbahaya), Kurangi Kecepatan, Sabok Pengaman dan sebagainya. Kedai gunting rambut biasanya memaparkan papan tanda: Pangkes Rambut atau Cat Rambut. Oleh kerana selalu sangat melihat kolamikan di tepi rumah, kami tanya Pak Dedi... apa jenis ikan yang dipelihara. Ikan mas....ikan emas (kita pelihara untuk hiasan tapi mereka makan), ikan gurame (ikan kaloi yang Amie cerita dalam segmen Dapur Sangkuriang tu),  dan ikan talapia. Amie tak sempat ambil gambar kereta kuda, dan juga petani yang sedang menampi padi, bukan apa... bateri kamera dah habis! Kawan-kawan yang lain pun mula kehabisan bateri...kena jimat dong... rakam gambar yang penting & menarik saja. Sebenarnya banyak yang menarik...misalnya, bentuk tong gas yang kecil (kami gelar gas kontot), hanya seberat 3 kg sahaja. Menurut Pak Dedi, pengguna hanya mampu membeli setakat itu sahaja....


Pemandangan sawah padi di waktu senja........ hening sekali. Kadang-kadang hati rasa sayu....tak tahu kenapa, bila melihat tunggul-tunggul padi dibakar, .... apalagi melihat tanaman padi sehingga menyentuh dinding rumah. Nampaknya penduduk di sini sangat memaksimumkan pengunaan tanah.... dan ketika malam menjelang, hanya sebiji lampu terpasang dengan cahaya malap di setiap rumah... sangat berhemat....



Walaupun banyak papan tanda amaran: Dilarang Saling Mendahului, nampaknya bas yang kami naiki tetap mendahului yang lain walaupun sebenarnya jalan sempit..... jalan di sini tidak seluas ukuran di tempat kita. Menurut Pak Dedi, jangka masa perjalanan 10 jam akan menjadi 12 jam sekiranya tidak memandu laju. Sudahlah duduk di belakang dekat tayar, melambung-lambunglah badan dibuatnya. Pejam celik pejam celik, hari hampir menjelang malam. Sejak berhenti di Purwokerto petang tadi kerana menyelesaikan qada' hajat, bas terus  berlari kencang meninggalkan Sungai Citandoi, melintasi landasan keretapi,  terlihat keretapi dari Yogyakarta di Kutoarjo namun sempat juga kami melihat gerai-gerai menjual pelbagai makanan di tepi jalan. Antaranya termasuklah Gerai Sate Bebek, Gerai Soto Babat.... Soto Gombong, Wedang Angkring dan entah apa lagi..... dan akhirnya kami sampai ke Jalan Malioboro... sementara Veera asyik menyebut tentang nasi gudeg dan sambal krecek... apa tu?



Susunan motosikal yang begitu banyak di tepi Jalan Malioboro memberi tanda tentu ada sesuatu yang menarik di kawasan ini. Begitu juga dengan beca dan kereta kuda... nantilah kita lihat seterusnya. Yang penting sekarang perut yang kosong perlu diisi terlebih dahulu. Pak Dedi membawa kami ke Lesehan Pojok. Katanya lesehan membawa maksud duduk di atas tikar...maknanya kami duduk atas tikar untuk makan. Menurut Pak Dedi lagi, hidangan makanan di Jawa Tengah berbeza sedikit dengan makanan di Jawa Barat. Kami diperkenalkan dengan nasi gudeg....



Gudeg ialah sayur nangka muda dimasak bersama ramuan tertentu dan rasanya manis. Gudeg dihidangkan bersama nasi, dengan kuah santan yang pekat disebut areh, ayam kampung, sebiji telur ayam , tauhu dan sambal krecek. Katanya inilah makanan istimewa di Yogyakarta kerana lesehan begini terdapat di sepanjang jalan dan dikunjungi orang ramai. Bagaimanapun, Amie tidak dapat menghabiskan kesemua sepinggan nasi gudeg komplit yang dipesan kerana tekak masih terasa perit dan badan mula panas sejuk. Nak demamlah tu....



Telur ayam rebus tersembunyi di dalam lauk yang lain, warnanya telur tu gelap......



Inilah suasana makan malam kami di lesehan Jalan Malioboro.... kami juga dihiburkan oleh pemuzik & penyanyi jalanan. Kesian tengok seorang penyanyi jalanan datang ke tempat kami dan meminta kami sebutkan lagu yang kami mahu.... sayangnya kami pun tak tahu apa lagu yang kami mahu. Dia tahukah nyanyikan lagu M. Nassier, Sudirman atau Amy Search? Akhirnya penyanyi jalanan itu menyanyi sendiri.... lagu apa tu... kawan katan itu lagu ST 12... Jangan Pernah Berubah. Amie tanya Pak Dedi, kena bayar berapa? Pak Dedi kata, nak bagi boleh, tak bagi pun tak mengapa. Kalau nak bagi juga, hulurlah dalam Rp2,000. Bila selesai menyanyi, penyanyi jalanan tadi bertanya lagi... mahu lagu apa buk? Lalu Amie jawab... boleh nyanyi lagu Indonesia Raya? Penyanyi jalanan tadi terdiam seketika dan kemudian menganggukkan kepala... entah betul entah tidak apa yang dinyanyikan tu...he he...



Lepas habis nyanyi Amie hulur Rp2,000 dan penyanyi itu mengucapkan terima kasih, terus bangun  meninggalkan kami. Apa kata Zana... oohhh selagi tak bagi duit dia nyanyi, dah bagi duit dia terus cabut..... di sebelah menyebelah kami ada ramai lagi penyanyi jalanan, siap berkumpulan dengan alat-alat muzuk yang besar2...sesekali memandang pula ke arah kami. Alamak.... mesti lepas ni datang pula menyanyi di tempat kami..., ha cepat sikit makan...



Inilah penyanyi dan pemuzik jalanan secara berkumpulan. Apa pun sebenarnya kami sangat kagum dengan usaha gigih penduduk di sini mencari sesuap nasi. Datang pula pelukis jalanan untuk memotret wajah kami, tapi tiada seorang pun di antara kami yang berminat. Mungkin keletihan lebih 10 jam dalam perjalanan, kami ingin segera berehat. Syurga membeli belah dari pagi hingga larut malam Jalan Malioboro yang dipenuhi pelbagai ragam penghuninya, kami tinggalkan. Apa yang dapat kami saksikan melalui tingkap bas ialah gedung-gedung menjual pakaian terutamanya batik, jualan hasil kraftangan, susunan beca, kereta kuda  dan sebagainya. Bas terus meluncur laju meninggalkan Jalan Malioboro yang dingin, menuju ke Jalan Suryodiningrat.... Ary's Hotel. Oh... tidak sabar rasanya ingin menyirami seluruh tubuh dengan air hangat, solat dan merehatkan diri.

Info:
Jalan Malioboro terletak di antara Tugu hingga Kraton. Ada pendapat yang berbeza mengenai asal usul nama Malioboro. Sesetengah pendapat mengatakan Malioboro berasal dari perkataan Marlbrough, seorang Jenderal Inggeris pada masa pemerintahan Sri Sultan Hamengku Buwono II. Stamford Raffles yang menamakan demikian (Jalan Marlbourgh) sebagai nama jalan di pusat Kota Yogyakarta. Pendapat lain pula mengatakan nama tersebut berkaitan dengan cita-cita Sultan Hamengku Buwono I, yang melihat jalan tersebut sebagai Mulyane Saka Bebara (Mulyabara) yang kemudian disebut sebagai maliyabara atau malioboro yang bermaksud kemuliaan dan kejayaan hidup yang dicapai hasil sikap prihatin.

Khamis, 21 April 2011

Sambutan Ulang Tahun di Pringsewu - Majenang

Restoran Pringsewu yang kami singgahi terletak di jalan Raya Banjar - Majenang KM 10 Wanareja... nampaknya kami sudah memasuki sempadan Jawa Tengah di sebelah selatan Pulau Jawa. Bandung sudah 186km kami tinggalkan. Restoran Pringsewu mempunyai rangkaian perniagaan terasuk Restoran Taman Pringgading di Purwokerto, Restoran Taman Pringsewu di Sleman, Yogyakarta, Restoran Taman Pringjajar di Pemalang, serta banyak lagi cawangan lain seperti di Tegal, Arjawinangun, Banyumas, Cilacap, Surakarta dan Indramayu. Jom kita masuk ke dalam restoran yang terletak berhampiran serumpun buluh nan subur ini....


Di tengah (depan) ialah pemandu pelancong... Pak Dedi.



Inilah muka-muka letih & lapar menunggu hidangan yang dipesan. Tiba-tiba sesuatu 'akan terjadi' tanpa kamu duga... salah seorang pelayan restoran bertanya, adakah di antara kami yang lahir di antara 14 Februari hingga 14 Mac. Kebetulan Veera berulangtahun pada 13 Mac 2011.... beberapa minit kemudian datang beberapa orang dengan alat muzik di tangan memasuki ruang kami (dalam bilik makan) sambil memainkan alat muzik dan menyanyi.....







Wow... ada kek dan lilin sekali....Happy Birthday Veera..... antara senikata lagu yang dinyanyikan lebih kurang begini:
selamat ulang tahun
kami ucapkan
semoga panjang umur
serta bahagia
panjang umurnya
panjang umurnya serta mulia
Veera pun meniup lilin........



Ulang tahun Veera yang ke.......



Ini cenderamata kenangan untuk Veera dari Pringsewu. Lepas ni acara apa pula... potong kek la....



Ha..aaa... kek diambil balik.. la...  Veera diberi segelas air di atas tu...hu hu ..... Dah habis acara tiba-tiba muncul Zana dari toilet, terpinga-pinga dia. La....tertinggal lagi ko Zana... birthdaynya 25 Februari, boleh join sekali tadi tu.... he he..hidangan pun sampai satu persatu. Sebenarnya sepanjang perjalanan terutama di daerah Tasikmalaya, Amie asyik terpandang buah kelapa muda di tepi jalan. Teringin nak minum air kelapa... tu yang Amie pesan tu..., bila pesanan tiba.... beginilah rupa air kelapa tu...ingatkan sebiji kelapa yang keluar macam yang selalu Amie minum di Kota Kinabalu dan Tuaran atau tempat-tempat lain di Sabah.



Wa.....macamana nak baik batuk ni...ais...ais....ais kelapa..... 



Tahu dan tempe ..... tetap ada di mana-mana & cili padi tu...eiiii pedassss buk! Tahu & tempe di atas ni berharga RP12,000.



Ayam Goreng Penyet berharga Rp15,000....mak datukkk....sambalnya pedas amat pak....!



Di atas ni pulak Ayam Tepung Dua Rasa.... Rp39,500. Oooo lain pula hidangannya kan...di bahagi 2, sebelah bermayonis, sebelah lagi sos sweet & sour. Ha... di bawah ni Amie yang pesan. Sedap tau....



Ini makanan kegemaran Amie... Jamur (Cendawan) Krispy Sos Mayonaise dengan harga Rp25,000. Teringin pula nak hirup sup. Kami pun pesan Sop Pengantin berharga Rp27,500. Beginilah rupa Sop Pengantin tu.....



Inilah rupa Sop Pengantin.... ada rupa pengantin tak...he he he... kami pun makanlah mengisi perut yang lapar....



Alhamdulillah..... macam-macam menu sudah kami jamah. Bermula di Dapur Sangkuriang menikmati masakan Jawa Sunda, di Pringsewu pula mencicipi masakan Jawa Tengah. Kami menaiki bas untuk menyambung perjalanan sejauh lebih kurang 251km lagi untuk sampai ke Yogyakarta. Sepanjang perjalanan, ada sahaja pemandangan yang menarik dapat dilihat. Sudah semestinya kami menyaksikan sendiri panorama alam terutama sawah padi dengan pelbagai suasan... ada yang sedang mengetam padi, ada yang sedang menanam, di kawasan lain pula padi sedang subur menghijau berteres-teres, ada pula sawah yang sedang diairi. Ada yang sedang mengangkat semaian ke sawah dan yang tidak indah ialah pemandangan tunggul-tunggul padi yang belum dibersihkan. Selain melewati rumpun bambu atau rumpun buluh, bas pariwisata terus laju meninggalkan hutan sertang dan hutan konnifer. Senja mula menyelubungi alam.... perjalanan masih diteruskan.