Isnin, 18 April 2011

Lahad Datu - Tawau - LCCT - Jakarta

Setelah sekian lama tidak mengembara, berekspedisi bersama teman-teman... akhirnya tercapai juga hasrat hati untuk bercuti selama beberapa hari melihat negeri orang. Kali ini Amie bersama 7 ahli rombongan mengatur perjalanan selama 7 hari 7 malam ke Pulau Jawa. Perjalanan bermula seawal pukul 2.00 petang pada 12hb Mac 2011. Kami menaiki bas khas dari Lahad Datu ke Lapangan Terbang Tawau. Sebenarnya perjalanan tersebut tidaklah terlalu lama, hanya sekitar 2 jam sahaja tetapi hujan yang berterusan dari pagi menyebabkan bas terpaksa bergerak perlahan dan hampir pukul 5 petang kami tiba di lapangan terbang.

Di Lapangan Terbang Tawau. Jadual penerbangan ditunda hampir 1/2 jam kerana ada masalah trafik udara di samping cuaca yang kurang baik. Sampai di LCCT hampir pukul 10 malam, kami solat di surau dan menghabiskan masa di Restoran McDonald.



Oleh kerana penerbangan ke Jakarta pada keesokan pagi, kami  sempat pergi ke 'money changer' berkenalan dengan rupiah. Wow...50,000 rupiah...100,000 rupiah. Amie fikir tentu tak muat dompet tapi sebenarnya sikit je.... kebetulan nilai matawang berubah-ubah. Tukar RM100 dapat Rp260,000. Amie tukar RM400 dan dan dapat lebih 1 juta rupiah... he he.. merasa juga jadi jutawan.... tapi lebih baik tukar di sana, sebab harganya lebih murah berbanding di airport.



Sebenarnya kami pun pening-pening lalat mengira duit yang banyak sangat 000nya tu...  dan malam tu Amie bersama Zana sempat melelapkan mata seketika di surau, bangun pukul 4.30 pagi bergegas semula ke Restoran McDonald berkumpul bersama Veera, Dila, Jai, Nonie dan Gee (Gee baru sampai sebab Gee terbang sendiri dari Kota Kinabalu ke LCCT dan bermalam di rumah adiknya)..



Ini dia muka2 baru bangun tidur..... kami bergerak beberapa langkah dari McDonald menuju ke Taste of Asia.... takut perut lapar pada siangnya, kami pun makan juga sarapan pagi di sini....



Ini dia nasi lemak berharga RM6.90 tapi dah sejuk yang 'dipaksa' makan seawal pukul 5 pagi Ahad...13 Mac 2011. Lepas tu kami check-in dan segera menunaikan fardhu Subuh di surau. Lebih kurang pukul 7 pagi, kami berlepas untuk ke Jakarta .... semasa pemeriksaan imigresen sempat pegawai di situ usik Amie....wah...jadi jutawan ye? Amie sahut...ye, sekali-sekala.....



Bukan tak pernah naik kapal terbang, dah berpuluh kali tapi penerbangan kali ini lain sikit... tak tahu apa yang lain tu...agaknya sebab melihat matahari mula memancar .... nampak sungguh nyaman dan mendamaikan mata  memandang. Pesawat kami...Air Asia AK380. Sebenarnya Amie lebih banyak menghabiskan masa dengan tidur (kebetulan duduk di tepi tingkap), tapi tak berapa lena sebab cuaca yang baik, terang benderang terkena sinaran cahaya matahari.



Sudah menghampiri daratan Pulau Jawa.



Kejap lagi....nak landing....



Sampai dah Lapangan Terbang Soekarno-Hatta.



Inilah kumpulan lasak namanya.... sama je gaya dari 12-13 Mac..... dari Lahad Datu ke Tawau ke LCCT ke Jakarta...



Pertama kali menjejakkan kaki di Jakarta.....



Perjalanan baru bermula.... tapi sudah ada peristiwa... tiba-tiba Zana hilang di celah-celah orang ramai selepas pemeriksaan imigresen... (dia tak nampak kami).hu hu...mau menangis dia dibuatnya, padahal dia berjalan di belakang Amie... tapi lepas tu jumpa semula. Kami ditemukan dengan pemandu pelancong dan terus menaiki bas pariwisata menuju ke Bandung...... Bandung????

Tiada ulasan: