Jumaat, 30 Disember 2011

Art Therapy : Gabungan Art & Psikologi

Bengkel Aplikasi Art Dalam Kaunseling / Therapy
Tempat :        Sanbay Hotel Sandakan
Tarikh   :                1 November 2011
Penceramah  :  Prof. Madya Mohd. Makzan Musa 
                     Jabatan Siswazah Psikologi & Kaunseling
                     Kolej Sastera dan Sains
                     Universiti Utara Malaysia


Pengenalan:
Art therapy pada asasnya adalah kacukan daripada dua disiplin  - art dan psikologi. Gabungan kedua-dua bidang ini mengenengahkan ciri-ciri utama setiap satu bidang ini hingga membentuk entiti tersendiri (Vicks, 2003).

Gabungan mantap kedua-dua bidang ini membentuk pendekatan art therapy yang begitu luas ruang lingkupnya dengan fungsi teraputik dalam proses rawatan dan pemulihan psikososial. Sebagai satu disiplin unik, tersendiri dengan kelebihan aspek-aspek psikologikalnya, pendekatan art therapy dipraktikkan dengan meluas di Eropah, Amerika Syarikay, Kanada dan Australia untuk merawat dan memulihkan permasalah-permasalahn psikososial klien (Edwards, 2004). 

Aspek praktikal bidang art therapy ke arah kesejahteraan psikologikal individu menjadikan bidang ini sebagai kaedah bantuan menolong yang popular di barat sejak lebih dari empat puluh tahun lalu. (Sheerwood, 2003)

Bidang art melibatkan aspek visual yang menggunakan bahantara dengan mencipta imej (Gilroy,2006)

Dan terapi melibatkan aspek terapan disiplin psikologi dalam proses rawatan dan pemulihan psikologikal (Karkau & Sanderson, 2005).

Proses rawatan dan pemulihan berlaku semasa mencipta art. Dalam perkara ini luahan visual dalam bentuk art menzahirkan pengalaman-pengalaman psikologikal yang menyakitkan dan konflik daam diri. Tumpuan pada pembentukan imej art dengan pelbagai cara dan gaya adalah antara proses-proses kreati yang berlaku sewaktu klien melukis. Aspek psikologikal pendekatan art therapy telah dikenalpasti dapat menggalakkan ke arah pertumbuhan dan perkembangan personal,kesejahteraan diri dan kesihatan mental. (Malchiodi, 2007).

Mencipta art sebagai suatu bentuk terapi diiktiraf dalam bidang psikologi, kaunseling dan perubatan (McNiff, 2003).

Pengiktirafan dari tiga bidang dari disiplin tingkah laku ini menyemarakkan kajian dan penerapan art therapy dalampelbagai kaedah bagi membantu klien mengendalikan pelbagai isu psikososial termasuk trauma. Menurut Malchiodi (2007) penggunaan art di hospital yang telah lama diamalkan memupuk kepada perkembangan bidang art therapy. Konsep, model perubatan terutamanya dalam bidang psikiatri yang membabitkan aspek diagnosis, penyakit dan rawatan turut mempengaruhi school of thought bidang pskoterapi termasuk art therapy. Kefahaman ke atas gabungan antara bidang biokimia, kesihatan mental, kreativiti terus berkembang membawa kepada pengkhususan khas dalam bidang perubatan dan perubatan arts (Malchiodi, 1998).

Bersambung.

Tiada ulasan: