Jumaat, 30 Disember 2011

Fatwa Pujangga

Telah kuterima suratmu nan lalu
Penuh sanjungan kata merayu
Syair dan pantun tersusun indah sayang
Bagaikan madah fatwa pujangga


Kan kusimpan suratmu nan itu
Bak pusaka yang amat bermutu
Walau kita tak lagi bersua sayang
Cukup sudah cintamu setia


Tapi sayang sayang sayang
Seribu kali sayang
Ke manakah risalahku
Nak ku alamatkan


Terimalah jawapanku ini
Hanya doa restu Ilahi
Mogalah bang / dik kau tak putus asa sayang
Pasti kelak kita  'kan bersua

Penyanyi asal lagu Fatwa Pujangga ialah S. Effendi dari Indonesia. Lagu yang memiliki semikata yang indah ini pernah dinyanyikan oleh Biduanita Syarifah Aini, Aishah dan juga Andre Goh.
Apakah yang menyebabkan lagu ini begitu diminati sehingga dirakamkan berkali-kali oleh beberapa orang penyanyi yang berbeza? Sekiranya anda benar-benar menghayati lagu ini, sebenarnya ia tercipta menggunakan hati dan naluri yang amat tulus untuk menyampaikan hasrat hatinya kepada seseorang yang sangat ingin ditemuinya. Dalam lagu ini dilukiskan seorang watak lelaki (sekiranya yang menyanyi itu lelaki seperti S. Effendi dan watak seorang wanita sekiranya yang membawa lagu tersebut ialah seorang wanita seperti Syarifah Aini), yang menerima sepucuk surat dari seseorang. Penerima surat tersebut sangat teruja dengan keindahan susunan kata oleh si pengirim sehingga menganggapnya sebagai sesuatu yang amat bermakna dan berharga seumpama barang pusaka atau warisan yang tak tenilai. Dalam erti kata lain, ayat-ayat yang dikarang oleh pengirim berjaya menyentuh hati dan perasaan penerimanya walaupun mereka belum pernah bersua.

Penerima ingin membalas warkah tersebut tetapi tidak tahu ke mana harus dikirimkan kerana selain tidak mengetahui siapa pengutusnya, surat tersebut juga tidak menyertakan alamat pengirimnya. Penerima surat akhirnya memutuskan untuk menyerahkan segalanya kepada ketentuan Ilahi, mengharapkan sebuah pertemuan sekiranya diizinkan Tuhan pada suatu hari. Dengan doa dan harapannya ini mudah-mudahan hasrat hati dan keinginannya untuk bersua muka dengan pengirim warkah akan terlaksana walaupun tidak akan diketahui bilakah masa itu akan tiba!

Tiada ulasan: