Rabu, 8 Jun 2011

Batik Indah Raradjonggrang & Ansor's Silver

Kami berkesempatan mengunjungi tempat membatik di Pesona Batik Asli Batik Indah Raradjonggrang. Di sini kami melihat sendiri bagaimana proses pembuatan batik tulis tangan. Untuk menghasilkan sehelai batik yang bekualiti tinggi memerlukan sekurang-kurangnya selama 3 bulan.  Antara proses yang sedang dijalankan di pusat membatik ini termasuklah membuat pola dasar pada kain putih dengan pensil, membatik pola dasar, memberi isian, menutup lilin, mencelup ke dalam warna pertama dan kedua, menggodog, mengulang batik sehinggalah ke peringkat akhir iaitu mengulang mengggodog untuk menghilang semua lilin.





Memang mengasyikkan melihat mereka membatik dan kalau diikutkan hati sampai ke petang kami tak pulang. Ada di antara rakan yang lain membeli batik sebagai ole-ole tapi Amie kurang berkenan pula. Sebenarnya Amie berkenan dengan batik sutera tapi bila melihat harganya melebihi Rp2 juta, berfikir dua kali pula untuk membelinya walaupun ditawarkan 50% potongan. Kami melawat pula ke pusat pembuatan barangan perak di Kota Gede iaitu Ansor's Silver.


Pelbagai macam barangan perak dihasilkan di sini. Semuanya dihasilkan secara manual. Para pekerja tekun bertukang untuk menghasilkan barangan yang berkualiti.



Antara hasil kraftangan perak yang halus dan tinggi mutu pembuatannya.





.....terselit juga hasil kraftangan seperti di atas yang menunjukkan Yogyakarta sebenarnya sebuah kota dan pusat kebudayaan.



Antara barang perhiasan yang terdapat di Ansor's Silver.

Tiada ulasan: