Rabu, 11 April 2012

Persembahan Teater: Ramayana

Selepas menikmati hidangan malam di Gazebo Garden Restaurant, kami menjamu mata pula dengan menonton persembahan Teater Ramayana yang terletak bersebelahan dengan GGR. Ia merupakan panggung terbuka.


Rama & Sita Dewi



Pintu masuk ke Open Teater Ramayana Ballet.






Para pelakonnya memang berbakat dan kami difahamkan ada di antara mereka masih lagi anak-anak sekolah. Lakonan mereka hidup! Berbaloi-baloi dengan harga tiket yang beratus ribu rupiah itu! Amie terpikat dengan kain batik lepas yang dipakai oleh Rama & Sita kerana sebelum ini kami telah mengunjungi pusat membatik dan kain yang dipakai oleh kedua-dua watak ini memang jenis kain yang berkualiti tinggi! Amie sempat bertanya kepada pengusaha batik tersebut dan menurutnya kain ini dihasilkan dalam tempoh 3 bulan! Batik lukis.... harganya....juta-juta rupiah! Memang halus dan cantik!


Walaupun kami tidak faham bahasa yang dituturkan (Jawa Halus), tetapi tetap tidak berganjak selama 1 jam setengah menyaksikan persembahan yang sungguh mengasyikkan ini.


Persembahan telah berakhir. Lakonan mereka sungguh mantap, dan sudah semestinya mereka telah berlatih bersungguh-sungguh di samping memiliki stamina yang cukup kuat kerana banyak adegan ataupun babak lasak yang dipertontonkan. Kami kembali ke Wisma Ary dan bermimpi jadi Sita Dewi yang cantik jelita!

1 ulasan:

Kazman / Sue berkata...

wahh... macam menarik juga nii....