Rabu, 11 April 2012

Persembahan Teater: Ramayana

Selepas menikmati hidangan malam di Gazebo Garden Restaurant, kami menjamu mata pula dengan menonton persembahan Teater Ramayana yang terletak bersebelahan dengan GGR. Ia merupakan panggung terbuka.


Pintu masuk ke Open Teater Ramayana Ballet.




Para pelakonnya memang berbakat dan kami difahamkan ada di antara mereka masih lagi anak-anak sekolah. Lakonan mereka hidup! Berbaloi-baloi dengan harga tiket yang beratus ribu rupiah itu! Amie terpikat dengan kain batik lepas yang dipakai oleh Rama & Sita kerana sebelum ini kami telah mengunjungi pusat membatik dan kain yang dipakai oleh kedua-dua watak ini memang jenis kain yang berkualiti tinggi! Amie sempat bertanya kepada pengusaha batik tersebut dan menurutnya kain ini dihasilkan dalam tempoh 3 bulan! Batik lukis.... harganya....juta-juta rupiah! Memang halus dan cantik!
Walaupun kami tidak faham bahasa yang dituturkan (Jawa Halus), tetapi tetap tidak berganjak selama 1 jam setengah menyaksikan persembahan yang sungguh mengasyikkan ini.


Persembahan telah berakhir. Lakonan mereka sungguh mantap, dan sudah semestinya mereka telah berlatih bersungguh-sungguh di samping memiliki stamina yang cukup kuat kerana banyak adegan ataupun babak lasak yang dipertontonkan. Kami kembali ke Wisma Ary dan bermimpi jadi Sita Dewi yang cantik jelita!

1 ulasan:

Kazman / Sue berkata...

wahh... macam menarik juga nii....