Khamis, 5 Januari 2012

Aduhai Peningnya

Sempena Jubli Emas MPSM (Majlis Pengetua Sekolah Menengah), Cawangan Melaka, lahirlah antologi cerpen Aduhai Peningnya hasil nukilan Pengetua, Guru Penolong Kanan, Guru Cemerlang dan guru-guru di negeri Melaka. Aduhai Peningnya menterjemah usaha mentransformasikan bidang pendidikan kepada tahap lebih tinggi dan berkualiti. Nukilan yang terhasil memaparkan tuntutan agar pengetua dan guru memperlengkapkan pengetahuan dan kemahiran secara holistik, bersiofat kritis, kreatif dan inovatif


Nukilan yang dihasilkan turut memuatkan budaya mengurus pendidikan di sekolah, hubungan kepimpinan sekolah dengan guru, dengan pelajar, ibu bapa dan masyarakat dalam merealisasikan tanggungjawab mendidik yang terikat dengan pekeliling ikhtisas untuk dijadikan model perkongsian bestari.

Dengan kata lain, ketidaksamaan lokasi dan latar belakang sosiobudaya warganya, memungkinkan wujudnya konflik dalam pengurusan dan pendidikan di sekolah. Sedikit sebanyak dengan membaca antologi Aduhai Peningnya dapat memantapkan lagi kefahaman pengetua dan guru dalam menyelesaikan masalah dan seterusnya membuat keputusan yang tepat dalam pengurusan dan pendidikan di sekolah demi merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. 

Tiada ulasan: