Khamis, 5 Januari 2012

Jepun Masa Kini

Tajuk: Jepun Masa Kini
Penulis : Duncan McCargo
Penterjemah : Ruslan Zainuddin
Penerbit : Universiti Utara Malaysia 2008


Sekiranya anda ingin mengetahui tentang masyarakat Jepun, buku ini amat sesuai sebagai pilihan bacaan anda. Pengarang memperkenalkan dengan sejelas-jelasnya semua aspek politik, ekonomi dan kehidupan sosial di Jepun menurut konteks sejarah.


Pengarang menggambarkan Jepun sebagai sebuah negara dengan masyarakat yang unik dan menyamakan negara ini dengan negara demokrasi lain yang maju. Latar belakang sejarah yang disentuh merangkumi Zaman Tokugawa (1603-1868), Zaman Meiji (1868-1912), Demokrasi Taisho, Imperialisme, serta pendudukan Amerika. Banyak perubahan negara termaju di Asia ini dikupas dengan lebih mendalam oleh pengarang. Pengetahuan sejarah tentang negara Jepun anda hampir lengkap sekiranya anda berminat untuk membaca buku ini. 

"Orang Jepun gemar mendakwa bahawa mereka makan semua yang dihasilkan oleh laut, daripada daging ikan paus, ikan, udang dan kerang kepada rumpai laut. Makanan Jepun yang biasa mengandungi nasi, sayur-sayuran dan ikan. Tidak seperti makanan Asia yang lain, makanan Jepun tidak berempah tetapi dihidangkan bersama dengan sos dan jeruk. Dalam penyajiann mekanan tumpuan utama diberikan kepada kesan visual bagi makanan yang dihidangkan dengan cantik. Berbanding dengan kebanyakan makanan orang Cina Asia Tenggara yang dihidangkan secara serentak dengan pelbagai juadah diletakkan di tengah-tengah meja, makanan Jepun disediakan secara berasingan, dan biasanya dihidangkan dalam bekas berkilat atau pinggan seramik."

Petikan hal 11: Jepun Masa Kini

Tiada ulasan: